Veelgestelde vragen

Algemene vragen en vragen over de kosten

Jurion biedt verschillende betalingswijzen aan:

  • Het standaarduurtarief. Dit uurtarief verschilt per behandelaar:
    • Mr. Berkhout € 210,- excl. BTW (€ 254,10 incl. BTW);
    • Mr. Paijmans € 160,- excl. BTW (€ 193,60 incl. BTW).
    • Mr. Van Zanten € 120,- excl. BTW (€ 145,20 incl. BTW);
  • Mr. Paijmans hanteert daarnaast een studententarief van € 100,- excl. BTW (€ 121,- incl. BTW) voor cliënten die zijn ingeschreven of ingeschreven willen worden voor een opleiding in het mbo, hbo of wo en die niet op toevoeging geholpen kunnen worden
  • Het gereduceerde uurtarief. Dit uurtarief verschilt per behandelaar:
    • Mr. Berkhout € 120,- excl. BTW (€ 145,20 incl. BTW);
    • Mr. Van Zanten € 97,50 excl. BTW (€ 117,97 incl. BTW);
      Wilt u weten of u in aanmerking komt voor het gereduceerde uurtarief? Klik hier.
  • Uitbesteding via uw rechtsbijstandsverzekeraar. Voor meer informatie, klik hier.
  • Via gefinancierde rechtsbijstand, oftewel de toevoeging. Voor meer informatie hierover, klik hier.

Jurion zet zich in voor alle onderwijsvragers, ook als u een lager inkomen heeft, kunt u bij Jurion terecht voor juridische bijstand. Jurion werkt deels op toevoeging (klik hier voor meer informatie over de toevoeging), maar kan niet alle dossiers op toevoeging aannemen. Komt u niet in aanmerking voor een toevoeging, dan kunt u mogelijk gebruik maken van ons gereduceerde uurtarief (klik hier voor meer informatie) of het studententarief (klik hier voor meer informatie)

In alle gevallen is Jurion bereidt om met u mee te denken. Zo kunt u met ons overleggen over betalingsregelingen in verschillende vormen, zodat u toch verzekerd bent van onze specialistische dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan het afbetalen van de facturen in delen of het afspreken van een kostenmaximum per onderdeel. Meer weten, vul het intakeformulier in en Jurion zal zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Jurion is, als advocatenkantoor vanuit de Nederlandse Orde van Advocaten, verplicht om voor de aanvang van de inhoudelijke behandeling van een dossier, de identiteit van al haar cliënten te verifiëren. Daarom vragen wij u om bij het sluiten van de overeenkomst van opdracht, ook een foto of een kopie van uw legitimatie aan te leveren (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart, studentenpas en in het geval van de meerderjarige leerling ook de leerlingenpas). Een foto of kopie van uw legitimatie wordt na het verifiëren van de identiteit, niet door Jurion bewaard.

Een rechtsbijstandsverzekering heeft u zelf bij een verzekeraar afgesloten. Bij een rechtsbijstandverzekering kan de verzekeraar de rechtsbijstand zelf verlenen of een dossier uitbesteden aan bijvoorbeeld Jurion. De kosten voor de dienstverlening van Jurion worden dan door uw verzekeraar betaald.  Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u het beste als eerste uw geschil daar melden. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering en u wilt graag via uw verzekeraar gebruik maken van onze dienstverlening, klik dan op deze link.

De gefinancierde rechtsbijstand, oftewel de toevoeging/’pro deo’, is een voorziening waarbij de Nederlandse overheid voor personen met een laag inkomen, de kosten aan juridische dienstverlenging draagt. U hoeft bij een toevoeging niet het uurtarief van Jurion te betalen. Juridische dienstverlening is eigenlijk nooit gratis. Bij een toevoeging betaalt u altijd een eigen bijdrage, die door de Raad voor Rechtsbijstand wordt vastgesteld.

De Raad voor Rechtsbijstand kent deze toevoegingen alleen bij bepaalde onderwerpen toe, volgens hun eigen beleid. Voor vragen over ‘kom ik in aanmerking voor een toevoeging?’ klik op deze link.

U kunt de advocaten van Jurion ook alleen op de achtergrond laten meekijken. Jurion zal u dan op de achtergrond adviseren zonder dat zij contact opneemt met de onderwijsinstelling. In bepaalde gevallen kan het namelijk beter zijn als voor de onderwijsinstelling niet duidelijk is dat u een advocaat of jurist heeft, om onnodige escalatie te voorkomen. Door advies op de achtergrond bent u dan toch verzekerd van bijstand. Zodra u het wenselijk vindt dat de advocaat de correspondentie over neemt of gewoon meer op de voorgrond treedt, dan zal Jurion dit pas doen na uw uitdrukkelijke toestemming.

Jurion vraagt van iedereen om het digitale intakeformulier in te vullen, zodat Jurion direct beschikt over alle belangrijke gegevens en een omschrijving van het geschil met de onderwijsinstelling. Zo kan Jurion u zo snel mogelijk laten weten of onze advocaten en/of juristen ruimte hebben om uw dossier aan te nemen of dat wij u moeten doorverwijzen naar een ander kantoor. Door te werken met een digitaal intakeformulier bent u verzekerd van het snel doorlopen van de intakeprocedure.

Binnen ons kantoor hanteren we het beleid dat we nieuwe cliënten eerst een voorschot van € 500,- in rekening brengen (tenzij u gebruikmaakt van een rechtsbijstandsverzekering). Maakt u gebruik van het studententarief of toevoeging, dan bedraagt het voorschot € 176,-. Indien u gebruik wilt maken van de dienstverlening van Jurion, bent u aan Jurion een voorschot verschuldigd. Het voorschot dient om ons te verzekeren van een vergoeding voor onze werkzaamheden.

Wij crediteren het voorschot bij sluiting van uw dossier. Zodra Jurion overgaat tot sluiting van uw dossier ontvangt u een eindfactuur, waarop het voorschot van het nog openstaande factuurbedrag zal worden afgehaald. Blijft er dan nog een bedrag van het voorschot over, dan ontvangt u dit terug op uw rekening.

Als u gebruik wilt maken van een toevoeging en de toevoeging is door de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) toegewezen, dan verrekenen wij het voorschot met de eigen bijdrage en ontvangt u het verschil terug.

Binnen ons kantoor hanteren we het beleid dat bij alle dossiers (m.u.v. de uitbestedingen van verzekeraars of de toevoeging) gevraagd wordt om een voorschot te betalen. Het voorschot dient om ons te verzekeren van een vergoeding voor onze werkzaamheden. Het voorschot krijgt u aan het einde van de dienstverlening terug. Zodra Jurion overgaat tot sluiting van uw dossier ontvangt u een eindfactuur, waarop het voorschot van het nog openstaande factuurbedrag zal worden afgehaald. Blijft er dan nog een bedrag van het voorschot over, dan ontvangt u dit terug op uw rekening.

Wilt u cliënt worden op basis van een toevoeging dan dient u een eigen bijdrage te voldoen. Deze eigen bijdrage wordt door de Raad voor Rechtsbijstand bepaalt, waarbij de hoogte afhankelijk is van uw inkomen en leefsituatie. Deze eigen bijdrage krijgt u niet terug aan het einde van de dienstverlening. Voldoet u de eigen bijdrage niet, dan kan Jurion de RvR verzoeken om de toevoeging te beëindigen. Het gevolg hiervan is dat u geen toevoeging meer kunt krijgen voor uw rechtsprobleem. Ook niet bij een andere advocaat.

Jurion biedt geen gratis intakegesprekken aan. Heb jij een geschil met je onderwijsinstelling, maar heb je geen idee hoe zo’n procedure eruit ziet, twijfel je of het inschakelen van een advocaat wel nodig is óf wil je graag eerst een persoonlijk gesprek voordat je meteen vast zit aan een overeenkomst met Jurion? Mr. Paijmans biedt voor studenten intakegesprekken aan, waarbij je voor een vast tarief vragen kunt stellen over de te verwachte procedure en de dienstverlening van Jurion. Mr. Paijmans biedt intakegesprekken aan van 30 min voor een bedrag van € 70,- of 60 min voor € 120,- (deze bedragen zijn incl. BTW). Ook bij het intakegesprek vragen wij jou om vooraf een intakeformulier in te vullen, zodat mr. Paijmans het gesprek van te voren kan voorbereiden.

Voor een gratis spreekuur kun je terecht bij: het Juridisch Loket, de Rechtswinkel  en de Rechtstelefoon. Meestal blijkt echter, dat deze medewerkers je graag willen helpen, maar vaak onvoldoende specialistische kennis in huis hebben. Je bent dan niet echt geholpen.

Tijdens de intakefase vragen wij studenten om de brief of het e-mailbericht aan te leveren waarin de beslissing van de onderwijsinstelling staat. Bij bijvoorbeeld een geschil over een afgegeven NBSA, is dit de brief waarin staat dat de onderwijsinstelling aan u een NBSA afgeeft. Deze brief heeft Jurion nodig om de termijn te controleren waarbinnen actie moet worden ondernomen. Zo kan Jurion jou zo goed mogelijk van dienst zijn.

Jurion is gespecialiseerd in alle kwesties tussen de onderwijsvrager (student of -ouders van- leerlingen) en medezeggenschapsraden tegenover de onderwijsinstelling. De kwesties waarin Jurion niet is gespecialiseerd zijn, zijn de kwesties waarbij geschillen tussen medewerkers en de onderwijsinstelling centraal staan (arbeidsrecht) en in de gevallen waarbij studenten of ouders de onderwijsinstelling aansprakelijk willen stellen voor opgelopen letsel (letselschade). Voor letselschade kunt u het beste een advocaat inschakelen die gespecialiseerd is in letselschade.

Dropbox

Het gebruik van een Dropbox heeft veel voordelen voor de onderlinge communicatie tussen u en uw advocaat. Tot uw Dropboxmap heeft zowel u als Jurion toegang. Dropbox is een programma waarmee documenten gedeeld kunnen worden tussen computers. De Dropboxmap met daarin de bestanden van Jurion wordt gesynchroniseerd tussen de computers van Jurion en uw computer. De bestanden die bij Jurion worden aangepast zijn dan ook zichtbaar bij u thuis en bestanden die u aanpast zijn dan ook bij Jurion zichtbaar. Op deze manier werkt u zo efficiënt mogelijk samen met uw advocaat aan uw dossier.

Wij werken bij de behandeling van uw dossier in beginsel met een Dropboxmap. Dropbox voldoet aan de geldende regelgeving zoals de AVG. Wel zijn wij verplicht om u erop te wijzen dat het gebruik van een Dropbox omstreden is, omdat de Amerikaanse wet de Amerikaanse veiligheidsdiensten toelaat om kennis te nemen van uw dossier. Advocaten zijn verplicht tot geheimhouding, en alleen als u daarmee akkoord gaat, zullen wij gebruik maken van de Dropbox. Van enige belangstelling van de Amerikaanse veiligheidsdiensten voor onderwijsrechtsdossiers in Nederland is Jurion overigens niets bekend.

Naast de gewone werkwijze kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • Jurion maakt helemaal geen gebruik van Dropbox bij het behandelen van uw dossier. De behandelaar zal in dit geval meer tijd nodig hebben om uw dossier te behandelen, met name als het gaat om de interne en externe communicatie. Dit leidt tot hogere kosten;
  • Jurion maakt intern gebruik van Dropbox bij het behandelen van uw dossier, maar ontvangt uw stukken per mail of per post. In dit geval leidt dit ook tot hogere kosten, maar lager dan de hiervoor genoemde optie.

Aanpassingen in onze gebruikelijke werkwijze zijn uiteraard mogelijk, maar kosten wel extra werk.

Toevoeging

De Raad voor Rechtsbijstand beslist of zij u een toevoeging toekent of niet. Om in aanmerking te kunnen komen voor een toevoeging, moet uw situatie voldoen aan twee voorwaarden:

  1. Het onderwerp moet volgens het beleid van de Raad voor Rechtsbijstand in aanmerking komen voor een toevoeging: Jurion kan op basis van het door u ingevulde intakeformulier beoordelen of uw geschil in aanmerking komt voor een toevoeging. U hoeft hierover geen contact op te nemen met de Raad voor Rechtsbijstand.
  2. Uw inkomen moet lager zijn dan de door de Raad voor Rechtsbijstand gehanteerde inkomens- en vermogensgrens. De Raad voor Rechtsbijstand kijkt daarbij naar uw inkomen en vermogen van twee jaar geleden. Voor meer informatie over deze voorwaarde verwijs ik u naar de website van de Raad voor Rechtsbijstand. Op deze website vindt u namelijk alle actuele informatie over de inkomens- en vermogensgrens ende mogelijkheid om bijvoorbeeld een verzoek tot een peiljaarverlegging in te dienen als uw inkomen of vermogen recent is gewijzigd, waardoor er niet gekeken moet worden naar de situatie van twee jaar geleden.

Voor meer informatie over de toevoeging en de inkomenseisen, klik hier.

Als u(w kwestie) voldoet aan de voorwaarden voor een toevoeging (zie ‘Kom ik in aanmerking voor een toevoeging), dan is Jurion niet verplicht om uw dossier op basis van een toevoeging in behandeling te nemen. Wel zal Jurion u altijd informeren over uw recht op een  toevoeging.

Bij een toevoeging in het onderwijsrecht worden helaas structureel te weinig uren toegekend om een dossier kostendekkend te kunnen behandelen. Hierdoor kan Jurion niet elk dossier op basis van een toevoeging in behandeling nemen en zijn wij soms genoodzaakt om een tijdelijke aanname stop voor toevoegingsdossiers in te stellen. Wel biedt Jurion voor iedereen met een lager inkomen het gereduceerde uurtarief aan, is het mogelijk om voor onderdelen van de dienstverlening een kostenmaximum af te spreken en kunt u bij Jurion gebruik maken van ruime betalingsregelingen. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor het gereduceerde uurtarief, kijk dan naar ‘Wanneer kom ik in aanmerking voor het gereduceerde uurtarief?’. Voor de verschillende betaalafspraken zie ‘Ik heb een laag inkomen, kan ik toch gebruik maken van de dienstverlening van Jurion?’.

De Raad voor Rechtsbijstand laat doorgaans binnen vier weken (en uiterlijk binnen zes weken) na een toevoegingsaanvraag weten of zij de toevoeging toekent of niet. In het intakeformulier kunt daarbij kiezen tussen de volgende twee mogelijkheden:

  • 1. Jurion start na het tekenen van de opdrachtbevestiging meteen met de werkzaamheden in uw dossier. Indien u voor deze mogelijkheid kiest, dan kunnen wij u in eerste instantie een gereduceerd uurtarief van € 120,- (exclusief 21% btw) aanbieden tot aan het moment dat de Raad voor Rechtsbijstand de toevoeging toekent (het standaard uurtarief bedraagt € 200,- exclusief 21% btw). Wij vragen hiervoor wel een inkomensverklaring waaruit blijkt dat uw gezamenlijk bruto verzamelinkomen per jaar lager is dan € 45.000,-. De inkomensverklaring kunt u opvragen bij de Belastingdienst. Tevens vragen wij voor onze werkzaamheden om een voorschot van € 250,-.

    Op het moment dat de Raad voor Rechtsbijstand besluit om de toevoeging toe te kennen, dan zal Jurion het voorschot aan u terugbetalen, verminderd met de eigen bijdrage.

    Als de Raad voor Rechtsbijstand de toevoeging niet toekent, dan betaalt u het (gereduceerd) uurtarief en zal Jurion tot een maximum van € 1.500,- werkzaamheden verrichten (dit omvat in ieder geval een dossieronderzoek, een plan van aanpak en een advies). Als het maximum bereikt is, zal Jurion contact met u opnemen om afspraken te maken over de verdere behandeling van uw dossier. U kunt uw overeenkomst met Jurion op elk moment weer opzeggen overigens.

    Indien de Raad voor Rechtsbijstand uw toevoegingsaanvraag afwijst, dan kunt u tegen die afwijzing bezwaar maken.

  • 2. Jurion wacht met de uitvoering van werkzaamheden in uw dossier tot de Raad voor Rechtsbijstand een besluit over uw toevoegingsaanvraag heeft genomen. U hoeft dan geen voorschot te betalen en Jurion vangt nog niet aan met de werkzaamheden in uw dossier. Let op!: Het is wel belangrijk dat u in de gaten houdt of er in de tussentijd geen termijn verloopt.

Een diagnosedocument ontvangt u van het juridisch loket, op het moment dat het loket u doorverwijst naar Jurion. Met het diagnosedocument krijgt u een korting op de eigen bijdrage die u moet betalen, als Jurion uw dossier op basis van een toevoeging behandelt.

Tijdens de Corona crisis heeft de Raad voor Rechtsbijstand besloten om het diagnosedocument tijdelijk af te schaffen, door deze korting op de bijdrage bij alle toevoegingen automatisch door te voeren. Op dit moment zijn er bij Jurion geen signalen bekent dat een diagnosedocument nog nodig is voor het krijgen van deze korting.

Rechstbijstandsverzekering

Als u via uw rechtsbijstandsverzekering gebruik wil maken van de juridische dienstverlening van Jurion, dan zult u van uw probleem eerst een melding moeten maken bij uw rechtsbijstandsverzekeraar. Mogelijk is uw verzekeraar op uw verzoek bereid het dossier uit te besteden aan Jurion. U bent er dan van verzekerd dat een specialist op het terrein van onderwijsrecht uw dossier behandelt, terwijl uw rechtsbijstandsverzekeraar de kosten van onze dienstverlening op zich neemt.

Uw rechtsbijstandsverzekeraar kan er echter ook voor kiezen uw dossier zelf in behandeling te nemen. In dat geval is het van belang dat uw geschil wordt behandeld door een medewerker die deskundig is op het gebied van het onderwijsrecht, bijvoorbeeld blijkend uit een lidmaatschap van de Vereniging voor Onderwijsrecht.

Dat kan. Als u door een rechtsbijstandsverzekeraar wordt bijgestaan, maar u niet tevreden bent met de dienstverlening van uw verzekeraar, dan kunt u een beroep doen op de geschillenregeling, en Jurion noemen als kantoor om een second opinion uit te voeren.

Indien uw rechtsbijstandsverzekeraar vervolgens besluit om uw dossier aan Jurion uit te besteden, dan zullen wij daarover van uw rechtsbijstandsverzekeraar bericht ontvangen. Jurion toetst dan óf de jurist van de verzekeraar zijn werk goed heeft gedaan.

Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om buiten uw rechtsbijstandsverzekering om de juridische bijstand van Jurion in te schakelen. Indien u daarvoor kiest, vul dan het digitale intakeformulier in, link.

Een andere mogelijkheid is dat uw rechtsbijstandsverzekeraar uw dossier in behandeling neemt en dat u Jurion (tegen betaling) vraagt om op de achtergrond mee te kijken, zodat u ervan verzekerd bent dat uw rechtsbijstandsverzekeraar u goed bijstaat.

Uurtarieven

Jurion behandelt verschillende soorten dossiers binnen het onderwijsrecht. Wij zijn staan studenten, medezeggenschapsraden, ouders en leerlingen bij van beoordelingen tot vrijstellingen en sluitingen van scholen. Het is daarom voor Jurion niet altijd mogelijk om zonder dossier een inschatting te maken van de te verwachte kosten.

Nadat u cliënt bent geworden, zal de behandelaar van uw dossier de dienstverlening starten met een haalbaarheidsadvies waarbij hij u ook zal informeren over de verwachte kosten. Bestaat de dienstverlening bij uw dossier uit verschillende onderdelen of verschillende geschillen, dan zal de behandelaar steeds opnieuw een inschatting geven van de tijd die nodig is om het onderdeel/geschil te behandelen.

Let op! Speelt er een termijn in uw dossier, die op korte termijn afloopt, dan kan het soms nodig zijn dat de behandelaar direct tot actie overgaat en daarna pas een haalbaarheidsadvies/begroting opstelt. U krijgt hierover dan bericht.

Indien u geen rechtsbijstandsverzekering heeft, maar wel aantoont dat het gezamenlijk bruto verzamelinkomen van uw huishouden in het voorgaande jaar lager is dan € 45.000,-, dan kunnen wij u een gereduceerd uurtarief van € 120,- exclusief 21% BTW (€ 145,20 inclusief BTW) aanbieden. Wij vragen hiervoor wel een inkomensverklaring waaruit blijkt dat het gezamenlijk bruto verzamelinkomen van uw huishouden lager is dan € 45.000,-. Deze kunt u opvragen bij de Belastingdienst. Tevens kunt u de inkomensverklaring bij de Raad voor Rechtsbijstand aanvragen, via de volgende link.

U komt alleen in aanmerking voor het speciaal studententarief (€ 100,- excl. BTW oftewel € 121 incl. BTW) bij het verstrekken van een studentnummer door een bewijs van inschrijving of aanmeldingsbewijs te overleggen.